Błądzenie bez mapy?
Ukończenie
studiów jest tylko jednym z wielu kroków, jakie trzeba zrobić, aby pracować na
satysfakcjonującym nas stanowisku. Jeśli myślisz, że studiując pilnie przez 5
lat, uczęszczając na wszystkie zajęcia i wykłady, po uzyskaniu dyplomu
pracodawcy witać będą Cię z otwartymi ramionami, najprawdopodobniej przy próbie
znalezienia pierwszej pracy przeżyjesz rozczarowanie. Studia oferują Ci wiedzę
teoretyczną, dostęp do fachowej literatury, niewiele praktyki. Mając tyle do
zaoferowania, trudno sprostać wymaganiom dzisiejszego pracodawcy. O wstępnym
planowaniu kariery warto zacząć myśleć już w liceum, dokonując wyboru dalszego
kierunku kształcenia. Nie znaczy to, że już wtedy trzeba mieć dokładnie
sprecyzowane plany zawodowe i wiedzieć, na jakim stanowisku będzie się pracować
za 7–10 lat. Rynek pracy zmienia się szybciej niż oferta edukacyjna polskich
uczelni. Na etapie wyboru studiów warto znać swoje ogólne preferencje zawodowe
i pod tym kątem dobrać interesujący kierunek. Z reguły pierwsze dwa lata
studiów mają ogólny charakter i pozwalają w zarysie zapoznać się z daną
dziedziną. Potem przychodzi czas na wybór specjalizacji. Na tym etapie warto
mieć sprecyzowany cel zawodowy oraz plan jego realizacji (własna ścieżka
kariery). Jego stworzenie wymaga trochę wysiłku i czasu, lecz procentuje w
przyszłości. Wejście na rynek pracy i poruszanie się na nim bez ustalonego
planu jest jak wędrówka po nieznanym terenie bez mapy. Czasami uda się trafić
bez problemu, lecz w większości przypadków błądzi się, traci czas i energię na
nieudane próby. Pomyśl, czy powierzyłbyś budowę swojego domu osobie, która
działa na chybił trafił, bez wcześniej opracowanego projektu? Zastanów się, czy
możesz pozwolić sobie na błądzenie bez mapy. Wybierając tę strategię, pamiętaj,
że z pewnością znajdzie się ktoś, kto dotrze do celu przed Tobą.
Załóżmy,
że postanowiłeś nie zdawać się na przypadek. Wybierasz opcję, która wymaga
większego wysiłku, ale zwiększa szansę na satysfakcjonujące stanowisko. Co
teraz?
Po pierwsze: wiedzieć CO!
Jeśli
wiesz już, na jakim stanowisku chciałbyś pracować w przyszłości, ten etap masz
już za sobą. Wiesz CO. Przejdź do planowania swojej kariery krok po kroku.
Zapoznaj się ze wskazówkami JAK i zacznij planować już teraz.
Jeśli
nie wiesz, w jakim zawodzie chciałbyś pracować, w wyborze przyszłego stanowiska
pomoże Ci analiza własnych predyspozycji zawodowych. W tym celu odpowiedz sobie
na podstawowe pytania:
Jakie są
moje wartości?
Co jest dla mnie najważniejsze, jakimi zasadami kieruję się w życiu, z czego
nie mógłbym zrezygnować, co najbardziej cenię?
Jakie są moje zainteresowania?
Co lubię robić, dlaczego lubię to robić, co sprawia, że mam chęć do działania?
Jakie są moje umiejętności?
Co potrafię robić dobrze, czy lubię pracować w zespole, z ludźmi, czy preferuję
pracę samodzielną, czy łatwo nawiązuję kontakty, czy wolę pracę stabilną, czy
pełną zmian, czy potrafię działać w stresie i pod presją czasu?
Jakie
są moje kompetencje?
Jakie wykształcenie posiadam?
Jakie doświadczenie zawodowe zdobyłem do tej pory,
jakie certyfikaty je potwierdzają, jakie programy komputerowe obsługuję, jakie
języki obce znam i na jakim poziomie?
Jakie środowisko pracy mi odpowiada?
Czy wolę pracować w domu, czy chciałbym mieć kontakt z klientami, wolę
podejmować decyzje samodzielnie, czy wolę mieć jasno określone czynności, czy
jestem gotowy do wyjazdów, czy lubię ryzyko?
Jakie są moje antypreferencje?
Czego nie lubię robić, jakich rzeczy chciałbym uniknąć, na jakie zasady nie
mogę się zgodzić?
Często
autoanaliza, szczególnie cech charakteru i tzw. umiejętności miękkich
(umiejętności interpersonalne, komunikacyjne, radzenie sobie ze stresem,
organizacja pracy, itp.) może sprawiać trudności. Jeśli dotychczasowe doświadczenie
zawodowe jest niewielkie, trudno znaleźć punkt odniesienia i ocenić własne
predyspozycje. Pomocne mogą okazać się testy oceniające cechy charakteru, tzw. umiejętności
„miękkie”, analityczne myślenie, inteligencję, predyspozycje zawodowe. Są one
dostępne m.in. na portalu pracuj.pl oraz psychologia.net.pl. Nie można jednak zapominać, iż
są one tylko narzędziem pomocniczym, które daje jedynie ogólny zarys. Wyniki
testów warto skonsultować z psychologiem – doradcą zawodowym.
Jeśli
masz trudność z określeniem własnych predyspozycji skorzystaj z pomocy
psychologa/doradcy zawodowego i zapisz się na indywidualne konsultacje
doradcze. Nie tylko uzyskasz pomoc w diagnozie predyspozycji zawodowych, lecz
również na dalszych etapach planowania i realizacji własnej kariery. Po
dokonaniu autoanalizy stwórz własną analizę SWOT.
Technika
SWOT służy do analizy sytuacji wewnętrznej oraz zewnętrznej organizacji i
diagnozy jej pozycji na rynku. Jest narzędziem na tyle uniwersalnym, iż z
powodzeniem posłuży do analizy własnej pozycji na rynku pracy.
Analiza SWOT zawiera 4 elementy:
1. Mocne strony (strengths)
Co
robisz dobrze?
Jakie
posiadasz umiejętności i kompetencje?
Czym
wyróżniasz się (pozytywnie) spośród innych kandydatów?
Co może
być Twoją siłą?
–
wykształcenie;
–
umiejętności techniczne potrzebne w Twojej dziedzinie (np. komputer, umiejętność
programowania, język obcy, prawo jazdy);
–
umiejętności społeczne (np. komunikacja z ludźmi, umiejętność pracy w zespole,
cechy przywódcze);
– cechy
charakteru (np. samodyscyplina, umiejętność działania w sytuacjach stresowych,
kreatywność, optymizm, energia);
– dobry
kontakt z potencjalnym pracodawcą, z organizacjami zawodowymi;
– dobre
zdrowie.
2. Słabe strony (weaknesses)
Czego
nie lubię?
Jakich
zadań nie byłbym w stanie się podjąć?
Czego
chciałbym uniknąć?
Co inni
robią lepiej?
Co zmniejsza
moją szansę w porównaniu z innymi kandydatami?
Co może
być moją słabością?
– brak
doświadczenia zawodowego;
– brak
pewnych wymaganych umiejętności;
– brak
sprecyzowanych celów;
– nie
znam dobrze siebie samego;
– nie
jestem przygotowany do rozmów wstępnych w sprawie pracy;
– cechy
charakteru (np. niezdecydowanie, nieśmiałość, uleganie emocjom).
3. Szanse (opportunities)
Gdzie
dostrzegasz szanse dla siebie?
Jakie
są trendy i tendencje na rynku?
Jakie
zmiany zachodzą w technologiach?
Co może
być moją szansą?
– ma
przyszłość to, co potrafię, co lubię;
–
otworzą się nowe możliwości (np. UE, inwestycje w miejscowości);
– będę
mógł się dokształcać i rozwijać;
– mam
otwarte możliwości awansu.
4. Zagrożenia (threats)
Jakie
przeszkody napotykasz już teraz?
Co
robią Twoi konkurenci?
Czy
zmiany w technologiach, sposobach działania nie zagrażają Twojej pozycji?
Co może
stanowić zagrożenie?
–
negatywne tendencje w dziedzinie (zastój, regres);
–
konkurencja ze strony rówieśników (gorsze wykształcenie, mniejsze umiejętności);
– inni
mają większą wiedzę i doświadczenie;
– inni
potrafią sobie lepiej radzić;
–
nieduże szanse na przyszły awans;
– firmy
wolą kogoś z mniejszymi ambicjami.
Sporządzenie
analizy SWOT jest jednym z kroków. Staraj się adekwatnie oceniać swoje mocne i
słabe strony. Unikaj fałszywej skromności, lecz z drugiej strony nie przeceniaj
swoich możliwości. Jeśli np. podczas praktyki opracowywałeś tekst ulotki, nie
znaczy to, że potrafiłbyś opracować strategię marketingową. Postaraj się
spojrzeć na siebie oczami przyszłego pracodawcy.
Teraz
przeanalizuj, jaki zawód, stanowisko jest najbliższe Twoim wartościom i
preferencjom. Na jakim stanowisku mógłbyś wykorzystać swoje umiejętności.
Pomocne w tym może być zapoznanie się z profilami stanowisk zaprezentowanymi w
następnym podrozdziale.
Jeśli
wybrałeś stanowisko, które Ci odpowiada, pierwszy etap za Tobą. Wiesz już,
dokąd chcesz dojść, stworzyłeś zarys mapy. Teraz kolej na dokładne zbadanie
terenu i uzupełnienie mapy o kluczowe punkty.
Po drugie: wiedzieć JAK!
Jeśli
już jesteś świadomy swoich umiejętności, słabych i mocnych stron, wiesz, na
jakim stanowisku chciałbyś pracować za 7 lat, to teraz kolej na zaplanowanie
działań tak, aby cel ten uzyskać.
Postaw
następny krok i doprecyzuj swój cel. Dobrze określony cel pozwoli inteligentnie
ukierunkować Twoje działania. Każdy (nie tylko zawodowy) cel powinien być:
• specyficzny (specific)
• mierzalny (measurable)
• ambitny (achievable)
•
realistyczny (realistic)
•
terminowy (timetabled)
Specyficzny cel to cel konkretny. Unikaj ogólników. Zamiast mówić: „Zamierzam
znaleźć dobrą pracę”, swój cel określaj słowami: „Zamierzam pracować na
stanowisku specjalisty ds. controllingu w firmie konsultingowej w regionie
małopolskim”.
Mierzalny
cel to cel określony w miarę możliwości w liczbach i/lub procentach. Zamiast
mówić: „Zamierzam dużo zarabiać”, określając swój cel, powiedz: „Zamierzam
otrzymywać wynagrodzenie w wysokości 6000-8000 zł brutto”.
Ambitny
cel to taki, który nie jest możliwy do zrealizowania na obecnym etapie, ale
mieści się w sferze możliwości. Aby go zrealizować, potrzebne jest nabycie
nowych umiejętności i kwalifikacji, zmierzenie się z zadaniami, których do tej
pory nie wykonywaliśmy. Cel, który nie wymaga wysiłku, nie mobilizuje do działania.
Cel realistyczny to cel możliwy do realizacji.
Stawianie sobie zbyt ambitnych celów, które są nieosiągalne, przynosi tylko
frustrację i zniechęcenie. Aby urealnić cel zawodowy, potrzebna jest znajomość
rynku i wymagań na danym stanowisku oraz analiza własnych predyspozycji
zawodowych pod kątem przyszłej pracy.
Terminowy
cel to cel, który określa czas potrzebny na jego realizację. Ustalając termin,
trzeba wypośrodkować pomiędzy jego ambitnością i realistycznością. Opanowanie
języka od podstaw do poziomu CEA w ciągu półtora roku jest celem ambitnym, lecz
nierealnym. Przesunięcie terminu realizacji o kolejne półtora roku urealnia ten
cel, choć zarazem zmniejsza jego ambitność.
Aby Twój cel zawodowy spełniał kryteria
SMART, powinieneś dokładnie określić:
1. Profil stanowiska
a)
kluczowe obowiązki;
b)
wymagania stawiane kandydatom na dane stanowisko:
–
zakres wymaganej wiedzy;
–
profil wykształcenia;
–
wcześniejsze doświadczenie;
c)
umiejętności niezbędne na danym stanowisku:
–
umiejętności interpersonalne;
–
umiejętności organizacyjne;
–
umiejętność radzenia sobie ze stresem;
–
umiejętność współpracy zespołowej;
d)
kompetencje niezbędne na danym stanowisku:
–
znajomość języków obcych;
–
obsługa programów komputerowych;
–
certyfikaty i uprawnienia zawodowe.
Pomocne
może okazać się zapoznanie się z profilami stanowisk zaprezentowanymi w
następnym podrozdziale.
2. Rodzaj firmy, w jakiej chcesz podjąć pracę:
a) w
jakim sektorze działa – prywatnym, państwowym czy pozarządowym;
b) co
oferuje? czy jest firmą usługową, produkcyjną czy handlową?
c) w
jakiej branży działa?
d) ilu
zatrudnia ludzi?
e) jak
wygląda struktura zatrudnienia i struktura organizacyjna?
3. Region, w jakim chciałbyś podjąć pracę.
4. Wysokość zarobków (od minimum do oczekiwanej wysokości).
5. Czas, w jakim zamierzasz uzyskać dane stanowisko.
Jeśli
znasz już odpowiedzi na powyższe pytania, zastanów się, czy nadal jesteś
przekonany, iż jest to stanowisko dla Ciebie. Być może Twoje dotychczasowe
wyobrażenia nieco odbiegały od realiów. Być może niektóre z wymagań leżą poza
zasięgiem Twoich możliwości. Lepiej zdać sobie sprawę z tego teraz niż
angażować swoje wysiłki w działania, które nie mają szans powodzenia. Na tym
etapie przeformułowanie celu nie pociągnie za sobą negatywnych konsekwencji. Wręcz
przeciwnie – pewnie jeszcze kiedyś w swoim życiu zawodowym znajdziesz się w
sytuacji, kiedy przeformułowanie celu będzie konieczne.
Po trzecie: DZIAŁAĆ!
Jeśli
informacje, które uzyskałeś, tylko utwierdziły Cię w wyborze stanowiska, zrób
następny krok. Sprawdź, jak praca, którą chcesz wykonywać niemal codziennie
przez 15–20 lat, wygląda w praktyce. Co Cię będzie czekać każdego ranka po
przebudzeniu? Jak wyglądać będzie spora część Twojego dnia i Twojego życia?
Dokładnie przeanalizuj plusy, a jeszcze dokładniej minusy. Odpowiedz sobie na
pytanie, czy gotowy jesteś zgodzić się na niedogodności związane z daną pracą.
W tym celu nie wystarczą jedynie informacje z drugiej ręki. Nie opieraj się na
niesprawdzonych opiniach, przekonaj się na własnej skórze:
a)
przeprowadź co najmniej 4 wywiady z osobami, które pracują na danym stanowisku;
dopytaj się, jak wygląda ich dzień pracy, jakie plusy i minusy widzą w swojej
pracy, co by w niej zmieniły;
b)
wciel się w potencjalnego klienta danej firmy, spróbuj uzyskać jak najwięcej
informacji o charakterze interesującej Cię pracy;
c)
postaraj się o praktykę w danej firmie, podpatruj innych pracowników na danym
stanowisku, proponuj wykonywanie zadań, które leżą w Twoich kompetencjach.
Przekonaj się, czy praca na danym stanowisku zgodna jest z Twoimi wyobrażeniami
i Ci odpowiada.
Jeśli
działania te utwierdziły Cię w przekonaniu o słusznym wyborze, jesteś
przekonany, iż cel, jaki sobie określiłeś, przyniesie spodziewane rezultaty, to
przyszła pora na stworzenie szczegółowego planu działań.
1.
Wypisz, które ze stawianych na danym stanowisku wymagań spełniasz na obecnym
etapie.
2.
Stwórz listę kompetencji, które musisz nabyć i umiejętności, które musisz rozwinąć.
3.
Zaplanuj szczegółowo działania, które pozwolą Ci zdobyć wymagane kompetencje,
umiejętności i doświadczenie.
4.
Zapoznaj się z ofertą instytucji, organizacji i firm.
5.
Stwórz własny harmonogram praktyk, szkoleń i kursów.
Po czwarte: ELASTYCZNOŚĆ
Każdy
plan, szczególnie ten dobry, uwzględniać musi możliwość zmian. Sytuacja na rynku
zmienia się bardzo szybko. Nasz plan będzie nam służył jako dobra mapa, pod
warunkiem że będzie na bieżąco dostosowywany do sytuacji. Czasami wystarczy
skorygować jedynie niektóre zaplanowane działania, niektóre przesunąć w czasie,
niekiedy niezbędne okazać się może przeformułowanie celu zawodowego i
całościowa zmiana planu działań.
Jeśli udało Ci się zrealizować większość z zaplanowanych działań, Twoja mapa doprowadziła Cię bardzo blisko celu. Twoja szansa na uzyskanie satysfakcjonującego stanowiska znacznie wzrosła. Swoją
analizę SWOT uzupełnić możesz o kolejną mocną stronę – wytrwałość i konsekwencję w realizacji celów. Teraz pozostało jedynie zaprezentowanie własnych
dokonań przyszłemu pracodawcy. Do tego etapu pozwolą Ci się skutecznie przygotować następne dwa podrozdziały. Weź także udział w szkoleniach oferowanych przez Akademickie Centrum Kariery UEK. Umożliwią Ci one poznanie
metod i technik rekrutacji.